אייקידו: אמנות הקבלה


אייקידו במשא ומתן

שמוליק חברי היקר, פיקד במשך שנים רבות על יחידת המשא-ומתן של המשטרה. הוא קצין בכיר מאוד בדימוס, פסיכולוג משטרתי בהכשרתו ובמהלך שנות שירותו, הוא הפך את היחידה לאחת היחידות היעילות ביותר בעולם. שמוליק והצוות תחת פיקודו, הצילו את חייהם של אינספור אנשים שהיו על סף התאבדות או בסכנת חיים בשל איום עברייני או בטחוני. ולגמרי במקרה, הוא גם בתחילתו של העשור השלישי ללימודיו בדוג׳ו שלנו. צניעותו נודעת למרחקים. כששאלו אותו בזמנו לגבי תחום עיסוקו, הוא נהג לענות בפשטות שהוא שוטר. אבל זה כבר שייך לסיפור נפרד.

אחד הדברים ששמוליק נוהג לספר אודות הקשר בין האייקידו למשא ומתן, הוא שכדי למצוא למשבר או לעימות פתרון בדרכי שלום, נדרשת לעתים התעלות תודעתית ותעצומת נפש של ממש. נדרשת התגברות על הדחפים שלנו ועל התגובה האוטומטית שלנו כלפי אדם שמאיים על סביבתו או על עצמו, כל זאת כדי שיתאפשר לגלות כלפיו אמפתיה.

חכמת הקבלה - תורת ההכלה.

קשה מאוד ״להכנס לנעלי אדם״ שנמצא במשבר ומאיים על עצמו או על אחרים. במקרים כאלה, שמוליק מסביר ברוגע: ״צריך להבין שאמפתיה היא לא בהכרח סימפטיה״. באייקידו אנחנו לומדים בראש ובראשונה להכיל את ההתקפה. לא להתנגד ולא לדחות. להכיל את המצב. להכיל את הזולת. להגיע להבנה, ומשם להניע תהליך. טכניקות רבות באייקידו פועלות בגישה זו.

אי-התערבות

בתירגול משותף, מצופה שהוותיקים יסבירו ויעזרו לחדשים. עד כמה שיישמע מוזר, אחד האתגרים של הוותיקים, הוא דווקא להימנע מלהעיר ולתקן. קיימות קבוצות לימוד בהן יש הרגל להעיר זה לזה ולקטוע את רצף התירגול, אך כל המורים שמנחים אותי בעשורים האחרונים, מבקשים ליצור סביבת לימוד ואימון שמאפשרת הבנה אינטואיטיבית שמתרחשת בזכות אי־התערבות בטכניקה של בן או בת הזוג לאימון.

היכולת לקבל את בן/ת הזוג לאימון בלי ביקורת, היא התגלמות עיקרון ההכלה. באימונים כמו גם בחיים, קיימים מקרים רבים בהם כדאי להניח לזולת לפעול ולהבין באופן עצמאי - במקום לתקן ולהעיר. אנחנו יצורים בעלי יכולת למידה והבנה עצמאית, והשאיפה שלי היא שהדוג׳ו והאימונים בו, ייצרו סביבת לימוד שמאפשרת זאת.

לקבל את השגיאות

אז בפעם הבאה שנתאמן ביחד, אני ממליץ לקבל את טעויות בן או בת הזוג ולהניח להבנה שלהם להגיח ממקום פנימי ולא באופן מילולי או שכלתני. כל אחד ואחד מעקרונות האייקידו יכולים להיות מיושמים גם בחיי היום־יום, ומאז שהתחלתי ללמוד אייקידו, אני רואה על עצמי ועל חברותי וחברי ללימוד, כיצד מתפתחת מודעות לעיקרון המידתיות הנדרש לשם קבלת השונה ולהכלת שגיאות הזולת. האייקידו מלמד אותנו לטפח סבלנות כלפי התהליכים והתמודדויות של הסובבים אותנו.

אפשר אם כן לומר, שהאייקידו הוא במידה רבה - אמנות הקבלה.


לגבי הזהירות הנדרשת בשינוי הזולת, כתב בצורה חכמה ויפה הסופר המהולל פרנץ קפקא. המילים היפות שלו לכדו את עיני ואת לבי. ניקדתי אותן והעמדתי מהן שיר. 


קצוות / פרנץ קפקא

הָאָדָם
אֵינוֹ עָשׂוּי חֲלָקִים-חֲלָקִים

אִי אֶפְשָׁר לְהוֹצִיא כָּל חֵלֶק לְחוּד
וּלְהַחֲלִיפוֹ בְּאַחֵר

הָאָדָם הוּא שְׁלֵמוּת אַחַת
בֵּין אִם נִרְצָה בְּכָךְ וּבֵין אִם לָאו

אִם נִמְשֹׁךְ קָצֶה אֶחָד
גַּם הַקָּצֶה הָאַחֵר יָזוּז




ראו כמה יפה דניס מקבלת את ההתקפה ומאפשרת לטכניקה להיווצר



תגובות

  1. נהדר!! גם התוכן, וגם היכולת להעביר את המסר הכה חשוב הזה, בכזו ענווה ופשטות, כך שזה לא הגיוני לחשוב אחרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. כיף תקבל תגובה כזו. תודה רבה רבה.

      מחק
  2. מקסים ומחכים!
    קבלה והכלה יוצרים התחשבות ואז יצירה משותפת וסינרגיה, שלמות בה השלם גדול מסך חלקיו מבחינה איכותית.

    השבמחק
    תשובות
    1. 🙏 סינרגיה ♥️♥️♥️
      תודה על התגובה המחזקת.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אייקידו: מסוגלות

להניח לדעה, לגלות דעה